• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Erfarenheter ICA-banken

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Jaha, men då kan bara skicka lönecpec som styrker det. Eller om man tar samlingslån hur gör man då om banken löser?
Kan förstå att de är jobbiga då om det gör så.
Jo visst, men det är ju rent löjligt att det ska behövas. Alla är ju inte skuldsatta över öronen, och då är det ju inte så konstigt om man har några tusen exta över på lön.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Jo visst, men det är ju rent löjligt att det ska behövas. Alla är ju inte skuldsatta över öronen, och då är det ju inte så konstigt om man har några tusen exta över på lön.
Jag skulle inte säga något om det skulle röra sig om 5-6-siffriga belopp ...
 

lulle7

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
16 September 2021
Meddelanden
205
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Någon som vet vilket datum dom drar autogiro på ICA-banken?
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Någon som vet vilket datum dom drar autogiro på ICA-banken?
Alltid väldigt sent. Ibland samma dag som förfallodatum. Jag ledsnade på det där, så nu har jag istället en egen överföring (26:e) så att jag säkert vet att det finns pengar på Ica-kontot när lånet ska dras.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
888
Mottagna reaktioner
338
Poäng
497
Jo, men om du vill amortra extra så måste du kunna styrka varje ynka tusenlapp. Att bara hävda att de kommer från ditt lönekonto duger inte! På det viset är de inte så smidiga, men i övrigt så har jag inte haft några större bekymmer med dem.

När jag hade lån förr i tiden så betalade jag alltid in mer än vad jag skulle på mina lån (det var i Norge) och jag behövde aldrig styrka eller förklara varför jag sätter in ett par hundralappar eller tusenlappar extra.

Om jag har ett lån på 150k hos ICA Banken och betalar 2500 kr i månaden på detta lån men så väljer jag att betala in kanske 3500-4000 kr, måste jag bevisa varifrån dessa pengar kommer?
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
När jag hade lån förr i tiden så betalade jag alltid in mer än vad jag skulle på mina lån (det var i Norge) och jag behövde aldrig styrka eller förklara varför jag sätter in ett par hundralappar eller tusenlappar extra.

Om jag har ett lån på 150k hos ICA Banken och betalar 2500 kr i månaden på detta lån men så väljer jag att betala in kanske 3500-4000 kr, måste jag bevisa varifrån dessa pengar kommer?
Överskjutande belopp kommer i så fall ligga kvar på Ica-kontot. De drar endast det belopp som är övrenskommet när du tecknade avtalet. Vill du att det ska gå till extra amortering så måste du kontakta dem, och då kan du få frågor.
 

lulle7

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
16 September 2021
Meddelanden
205
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Alltid väldigt sent. Ibland samma dag som förfallodatum. Jag ledsnade på det där, så nu har jag istället en egen överföring (26:e) så att jag säkert vet att det finns pengar på Ica-kontot när lånet ska dras.
Okej men man behöver inte göra något egentligen, alltså pengar dras genom autogiro?
Tänkte så man inte behöver göra någon överföring till sitt ICA-konto eller något sånt? :)
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Tänkte uppdatera mitt omdöme. Trodde jag skulle få det enkelt när jag ville avsluta mitt lån eftersom jag hade ett skuldbrev på mitt nya lån.
det tog över 3 veckor för dom att ta bort lånet. Tar över 1 vecka per meddelande (man kan inte prata med avdelningen som är ansvarig via telefon och kundtjänst är värdelös).

Jag skrev ett negativt omdöme på trustpilot och då hände det grejer, tråkigt dom bryr sig mer om omdömen än prioritera befintliga kunder.
Nu är det i vilket fall avslutat och "fick" 100kr som plåster på såren som ica bonus.

Jag kommer säga upp alla mina engamang hos ica koncernen, dvs säga upp mitt ica kreditkort och försäkringar.
Jag bojkottar inte företag särskilt ofta men den här resan med ica har verkligen satt en bitter eftersmak.

När min UC uppdateras i augusti och har lite färre FF så kommer jag söka kort hos Coop istället och har redan börjat handla hos Coop istället för Ica, som jag varit trogen matkund hos i 20+ år.

Jag ångrar jag tog ett lån hos Ica.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Okej men man behöver inte göra något egentligen, alltså pengar dras genom autogiro?
Tänkte så man inte behöver göra någon överföring till sitt ICA-konto eller något sånt? :)
Ja, om du har kopplat på det hos ICA.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp